Ako sa vyrábajú pneumatiky?
1.9. 2022
Pneumatiky sú komplexnou kombináciou zložiek vyrobených z mnohých prísad. Ale ako sa z kaučukovníka vyrobí pneumatika schopná cestnej premávky?
Z čoho sa vyrábajú pneumatiky?
- Kaučuk je najdôležitejšou a percentuálne najviac zastúpenou zložkou pri výrobe pneu. Prírodný kaučuk je z tropického stromu kaučukovníka, ale dnes sa čoraz častejšie využíva aj syntetický kaučuk, ktorý je vyrobený z ropy. Prírodný kaučuk však má predsa len stále lepšie vlastnosti, do jeho ceny sa však premieta jeho premenlivá dostupnosť na trhu a náklady na dopravu.
- Plnidlá sú ďalšou významnou zložkou pneumatík. Obvykle ide o sadze a siliku. Tieto látky dodávajú pneu pevnosť a tvrdosť, čím zvyšujú jej odolnosť. Sadze vyrábané z ropy taktiež pneumatikám dávajú ich čiernu farbu.
- Zmäkčovadlá v podobe minerálnych olejov a živíc zvyšujú plasticitu a uľahčia mechanické spracovanie gumy.
- Vulkanizačné činidlá, medzi ktoré patrí prášková síra ovplyvňujú proces spracovania kaučuku. Čím viac síry, tým je výsledná guma tvrdšia. Letné pneu teda obvykle obsahujú viac síry.
- Spevňovacie materiály sú napr. kovové alebo umelé vlákna, ktoré zvýšia pevnosť a súdržnosť pneumatiky.
- Další chemické a ostatní látky, které zvýší odolnost pneu, nebo ekologické vlastnosti.
Prvá fáza: Príprava kvalitných prísad a surovín
Gumárenský priemysel je zásobený surovinami z radu odvetví spracovateľského priemyslu. Tieto suroviny sa používajú na výrobu potrebných zmesí.
- Ocelářský průmysl dodává vysokopevnostní ocel, která slouží jako výchozí materiál pro výrobu ocelových kordů a patních lan (ocelového drátu).
- Oceliarsky priemysel dodáva vysokopevnostnú oceľ, ktorá slúži ako materiál na výrobu oceľových kordov a pätných lán (oceľového drôtu).
- Chemický průmysl je významným dodavatelem přísad pro výrobu pneu. Důležitý je zejména syntetický kaučuk a příměsi pro zvýšení životnosti pneumatik a vylepšení přilnavosti pneu.
- Přírodní kaučuk se získává z kaučukovníků pěstovaných na plantážích. Tekutina podobná mléku (latex), která z nich vytéká, se přidáním kyseliny vysráží. Následně je očištěná vodou a lisuje se do pevných balíků pro snadnější přepravu a skladování.
- Balíky přírodního a syntetického kaučuku jsou váženy a míchány s jinými složkami podle přesných receptur výrobce. Při výrobě moderních pneumatik pro osobní automobily se použije až dvanáct různých kaučukových směsí.
- Textilní průmysl dodává základní materiály (umělé hedvábí, nylon, polyester a aramidová vlákna) pro výrobu kordů, které slouží jako vyztužení pneumatik.
Druhá fáza: Výroba jednotlivých komponentov pneumatiky
- Oceľový kord: Vopred upravený oceľový kord je dodaný na cievke a zavedený do gumovacej linky, kde je pogumovaný jednou vrstvou gumy. Výsledkom je súvislý pás kordu. Tento pás sa nareže pod určitým uhlom na správnu dĺžku podľa veľkosti pneumatiky a roluje sa na ďalšie spracovanie.
- Behúň: Rozpracovaná kaučuková zmes je teraz pripravená na výrobu behúňa. Šnekový vytláčací stroj tvaruje gumu do nekonečného pásu behúňa. Po vytlačení sa skontroluje hmotnosť, dĺžka a behúň sa ochladí ponorením do vody. Pás behúňa sa potom nareže na dĺžku podľa veľkosti pneumatiky. Následne sa vykoná ďalšia kontrola hmotnosti jednotlivých kusov.
- Textilný kord: Na gumovaciu linku sa zavádza textilný kord, ktorý je následne pogumovaný tenkou vrstvou gumy. Tento nekonečný pás sa neskôr nareže na požadovanú šírku v uhle 90° a navinie sa na ďalšie spracovanie.
- Oceľové lano: Pätné lano sa skladá z niekoľkých vrstiev oceľových drôtov. Každý z nich je pogumovaný.
- Bočnice: Bočnice vyrobené na vytlačovacom stroji sú narezané tak, aby sedeli na konkrétny rozmer pneumatiky.
- Vnútorná guma: V dvojvalci sa vytvorí široká a tenká vrstva vnútornej gumy.
Tretia fáza: Konfekcia pneumatiky
A teraz môže začať konfekcia pneumatiky. Na špeciálnom konfekčnom strojnom zariadení sa skladajú rôzne polotovary a zostaví sa z nich to, čomu sa hovorí „surová pneumatika.“ To sa robí v dvoch stupňoch: zostavovanie kostry plášťa a nárazníkového pásu/behúňa. Potom sa táto „surová pneumatika“ nastrieka špeciálnym postrekom, aby bola pripravená na vulkanizáciu.
Štvrtá fáza: Vulkanizácia kaučuku
Dostávame sa k vulkanizačnému lisu. Tu prebieha vulkanizácia vykonávaná po stanovenú dobu za danej teploty a tlaku a pneumatika dostáva svoj konečný tvar. Počas tohto procesu sa zo surovej pneumatiky stane flexibilná a elastická pneumatika. Lisovacie formy majú dezénovú časť a popis plášťa je na bočniciach.
Po kontrolnom procese sú pneumatiky odoslané do distribučného skladu na expedíciu. A to je v skratke proces výroby pneumatík zjednodušený pre laickú verejnosť. Detailnejšie postupy pre každý dezén si výrobcovia pneumatík samozrejme starostlivo strážia hlavne pred konkurenciou.
Piata fáza: Kontrola kvality
Každá jednotlivá fáza výroby, tj od prehliadky surovín až po expedíciu hotových pneumatík je predmetom kontroly kvality. Dôkladná kontrola kvality je u top značiek pojatá ako viacstupňový proces. Hotové pneumatiky následne prechádzajú:
- Vizuálnou kontrolou
- Röntgenom
- Testom uniformity
Kde sa vyrábajú pneumatiky v SR
Keď sa povie výroba pneumatík na Slovensku, určite sa vám vybaví značka Matador, ktorej výrobný závod v Púchove funguje už od roku 1950.Ďalšie články v aktualitách
8.1. 2025
V zime bez nehôd: Ako pripraviť auto na zimu
Zimná sezóna je tu a vy sa s rodinou možno chystáte na hory. Aj keď práve neplánujete cestu do Álp, je dobré sa na dlhšiu cestu autom poriadne...
30.12. 2024
Continental zvyšuje podiel recyklovaných materiálov v pneumatikách
Vo svetových oceánoch každý rok pribudne podľa odhadov OSN 8 miliónov ton plastových odpadkov. To zodpovedá napríklad jednému nákladnému...
17.12. 2024
Je aj v zahraničí povinnosť zimných pneumatík?
Podmienky pre zimné pneumatiky sa v jednotlivých krajinách líšia. Niekde sú zimné pneu povinnosťou, inde nie. Nenechajte sa pri ceste do...