Ako sa vyrábajú pneumatiky?
1.9. 2022
Pneumatiky sú komplexnou kombináciou zložiek vyrobených z mnohých prísad. Ale ako sa z kaučukovníka vyrobí pneumatika schopná cestnej premávky?
Z čoho sa vyrábajú pneumatiky?
- Kaučuk je najdôležitejšou a percentuálne najviac zastúpenou zložkou pri výrobe pneu. Prírodný kaučuk je z tropického stromu kaučukovníka, ale dnes sa čoraz častejšie využíva aj syntetický kaučuk, ktorý je vyrobený z ropy. Prírodný kaučuk však má predsa len stále lepšie vlastnosti, do jeho ceny sa však premieta jeho premenlivá dostupnosť na trhu a náklady na dopravu.
- Plnidlá sú ďalšou významnou zložkou pneumatík. Obvykle ide o sadze a siliku. Tieto látky dodávajú pneu pevnosť a tvrdosť, čím zvyšujú jej odolnosť. Sadze vyrábané z ropy taktiež pneumatikám dávajú ich čiernu farbu.
- Zmäkčovadlá v podobe minerálnych olejov a živíc zvyšujú plasticitu a uľahčia mechanické spracovanie gumy.
- Vulkanizačné činidlá, medzi ktoré patrí prášková síra ovplyvňujú proces spracovania kaučuku. Čím viac síry, tým je výsledná guma tvrdšia. Letné pneu teda obvykle obsahujú viac síry.
- Spevňovacie materiály sú napr. kovové alebo umelé vlákna, ktoré zvýšia pevnosť a súdržnosť pneumatiky.
- Další chemické a ostatní látky, které zvýší odolnost pneu, nebo ekologické vlastnosti.
Prvá fáza: Príprava kvalitných prísad a surovín
Gumárenský priemysel je zásobený surovinami z radu odvetví spracovateľského priemyslu. Tieto suroviny sa používajú na výrobu potrebných zmesí.
- Ocelářský průmysl dodává vysokopevnostní ocel, která slouží jako výchozí materiál pro výrobu ocelových kordů a patních lan (ocelového drátu).
- Oceliarsky priemysel dodáva vysokopevnostnú oceľ, ktorá slúži ako materiál na výrobu oceľových kordov a pätných lán (oceľového drôtu).
- Chemický průmysl je významným dodavatelem přísad pro výrobu pneu. Důležitý je zejména syntetický kaučuk a příměsi pro zvýšení životnosti pneumatik a vylepšení přilnavosti pneu.
- Přírodní kaučuk se získává z kaučukovníků pěstovaných na plantážích. Tekutina podobná mléku (latex), která z nich vytéká, se přidáním kyseliny vysráží. Následně je očištěná vodou a lisuje se do pevných balíků pro snadnější přepravu a skladování.
- Balíky přírodního a syntetického kaučuku jsou váženy a míchány s jinými složkami podle přesných receptur výrobce. Při výrobě moderních pneumatik pro osobní automobily se použije až dvanáct různých kaučukových směsí.
- Textilní průmysl dodává základní materiály (umělé hedvábí, nylon, polyester a aramidová vlákna) pro výrobu kordů, které slouží jako vyztužení pneumatik.
Druhá fáza: Výroba jednotlivých komponentov pneumatiky
- Oceľový kord: Vopred upravený oceľový kord je dodaný na cievke a zavedený do gumovacej linky, kde je pogumovaný jednou vrstvou gumy. Výsledkom je súvislý pás kordu. Tento pás sa nareže pod určitým uhlom na správnu dĺžku podľa veľkosti pneumatiky a roluje sa na ďalšie spracovanie.
- Behúň: Rozpracovaná kaučuková zmes je teraz pripravená na výrobu behúňa. Šnekový vytláčací stroj tvaruje gumu do nekonečného pásu behúňa. Po vytlačení sa skontroluje hmotnosť, dĺžka a behúň sa ochladí ponorením do vody. Pás behúňa sa potom nareže na dĺžku podľa veľkosti pneumatiky. Následne sa vykoná ďalšia kontrola hmotnosti jednotlivých kusov.
- Textilný kord: Na gumovaciu linku sa zavádza textilný kord, ktorý je následne pogumovaný tenkou vrstvou gumy. Tento nekonečný pás sa neskôr nareže na požadovanú šírku v uhle 90° a navinie sa na ďalšie spracovanie.
- Oceľové lano: Pätné lano sa skladá z niekoľkých vrstiev oceľových drôtov. Každý z nich je pogumovaný.
- Bočnice: Bočnice vyrobené na vytlačovacom stroji sú narezané tak, aby sedeli na konkrétny rozmer pneumatiky.
- Vnútorná guma: V dvojvalci sa vytvorí široká a tenká vrstva vnútornej gumy.
Tretia fáza: Konfekcia pneumatiky
A teraz môže začať konfekcia pneumatiky. Na špeciálnom konfekčnom strojnom zariadení sa skladajú rôzne polotovary a zostaví sa z nich to, čomu sa hovorí „surová pneumatika.“ To sa robí v dvoch stupňoch: zostavovanie kostry plášťa a nárazníkového pásu/behúňa. Potom sa táto „surová pneumatika“ nastrieka špeciálnym postrekom, aby bola pripravená na vulkanizáciu.
Štvrtá fáza: Vulkanizácia kaučuku
Dostávame sa k vulkanizačnému lisu. Tu prebieha vulkanizácia vykonávaná po stanovenú dobu za danej teploty a tlaku a pneumatika dostáva svoj konečný tvar. Počas tohto procesu sa zo surovej pneumatiky stane flexibilná a elastická pneumatika. Lisovacie formy majú dezénovú časť a popis plášťa je na bočniciach.
Po kontrolnom procese sú pneumatiky odoslané do distribučného skladu na expedíciu. A to je v skratke proces výroby pneumatík zjednodušený pre laickú verejnosť. Detailnejšie postupy pre každý dezén si výrobcovia pneumatík samozrejme starostlivo strážia hlavne pred konkurenciou.
Piata fáza: Kontrola kvality
Každá jednotlivá fáza výroby, tj od prehliadky surovín až po expedíciu hotových pneumatík je predmetom kontroly kvality. Dôkladná kontrola kvality je u top značiek pojatá ako viacstupňový proces. Hotové pneumatiky následne prechádzajú:
- Vizuálnou kontrolou
- Röntgenom
- Testom uniformity
Kde sa vyrábajú pneumatiky v SR
Keď sa povie výroba pneumatík na Slovensku, určite sa vám vybaví značka Matador, ktorej výrobný závod v Púchove funguje už od roku 1950.Ďalšie články v poradni
15.5. 2024
Štartovanie cez káble
Niekedy sa to stane každému. Ráno sadnete do auta, otočíte kľúčikom a nič. Batéria povedala dosť. Ale nebojte sa, štartovanie auta cez káble...
15.5. 2024
Hasiaci prístroj do auta
Hasiace prístroje do auta sú témou, ktorá by nemala uniknúť pozornosti žiadneho vodiča. Možno si hovoríte, že je to zbytočnosť, ale verte, že...
14.5. 2024
Ako vybrať kameru do auta?
Či už šoférujete pravidelne, alebo len občas, asi to vnímate podobne. Premávkaje čoraz viac hustejšia. A aj keď sa snažíte jazdiť opatrne...