Čo je to TPMS a ako funguje kontrola tlaku v pneumatikách?
Na čo je systém kontroly tlaku v pneumatikách
Pod písmenami TPMS sa skrývajú anglické slovíčka Tire Pressure Monitoring System. Zjednodušene povedané sa jedná o systém, ktorý kontroluje správny tlak v pneumatikách počas jazdy.
Ako funguje kontrola tlaku v pneumatikách?
Systém kontroly tlaku a jeho montáž do nových vozidiel je od 1. 11. 2014 povinná pre všetky nové autá v Európskej únii. Na vozidlá, ktoré sú už v prevádzke, sa nevzťahuje. Dôvodom pre zavedenie bola predovšetkým ekológia a vyššia bezpečnosť. Všeobecne je možné systém merania rozdeliť do dvoch skupín, ktoré si rozoberieme nižšie.
Nepriamy systém TPMS
Nepriamy systém TPMS nemeria priamo tlak v pneumatikách, ale na kontrolu tlaku využíva systémy ABS a ESP, s pomocou ktorých porovnáva rýchlosť otáčania jednotlivých kolies. Meracia jednotka analyzuje dáta a po ich vyhodnotení ich odosiela na displej palubného počítača, kde prípadne rozsvieti kontrolku TPMS.
Tu sa nezobrazujú hodnoty tlaku, ale len informácie o stave konkrétneho kolesa. Ide teda o softvérový monitoring, ktorý je síce lacnejším, ale pomalším riešením ako priamy systém. Nepriamy systém monitorovania tlaku v pneumatikách používajú pri svojich nových vozidlách automobilky Škoda, Seat a celý koncern Volkswagen, ďalej BMW alebo Mercedes.
Priamy snímač tlaku v pneumatikách
Druhým variantom je priamy systém merania tlaku. Snímač tlaku pneu, ľudovo TPMS ventil je súčasťou pneumatiky. Tento systém monitoruje tlak pneumatiky, posiela dáta do riadiacej jednotky vozidla a na displeji automobilu vodičovi ukazuje presnú hodnotu tlaku pre každú jednotlivú pneumatiku..jpg.aspx)
TPMS senzory, ak chcete TPMS ventily, obsahujú aj batérie, takže ich životnosť je limitovaná kapacitou batérií. Ventilček TPMS obvykle vydrží v prevádzke 3 až 5 rokov.
Dôležitý je servis a kalibrácia merania tlaku v pneumatikách
Oba systémy sú riadené riadiacou jednotkou vozidla, teda ich opravu či kalibráciu vždy zverte odbornému servisu alebo pneuservisu.
Prečo je kontrola tlaku dôležitá?
V prvom rade sa jedná o bezpečnosť prevádzky. Podhustená alebo prázdna pneumatika ovplyvňuje jazdné vlastnosti a brzdnú dráhu vozidla. Ak sa vodičovi včas táto informácia zobrazí na jeho displeji vozidla a dohustí pneu, môže predísť nebezpečným situáciám. Podľa analýzy odborníkov z oblasti dopravných nehôd sa podarí týmto krokom predísť až 2 % dopravných nehôd.
Priamy systém TPMS, v ktorom je snímač súčasťou ventilu, je nutné kontrolovať a vykonávať jeho údržbu. Opäť vždy kontaktuje odborníkov, servis alebo pneuservis, ktorý je pre tieto práce vybavený.
Kontrola tlaku prinesie bezpečnú jazdu aj úsporu peňazí
V každom prípade permanentná kontrola tlaku v pneu vám prinesie nielen vyššiu bezpečnosť, ale oplatí sa aj ekonomicky.
Jazda na podhustených pneu totiž znamená až 20% rýchlejšie opotrebenie pneumatík, tým pádom budete musieť pneu skôr kúpiť a spotreba paliva na podhustených pneu narastie až o 5%. Tieto systémy vás budú ihneď informovať o tom, že pneu nie je správne nahustená.
Dajte si pozor pri STK
Ak máte už systém TPMS vo vozidle namontovaný, musí byť funkčný. V prípade, že pri technickej kontrole nebude systém TPMS funkčný, nebude z pohľadu technikov STK vozidlo spôsobilé na ďalšiu prevádzku. V prípade poistnej udalosti a nefunkčnosti tohto systému môže poisťovňa krátiť plnenie.
Ďalej by vás mohlo zaujímať:
Ďalšie články v aktualitách


