Vyhľadávanie

Čo je to TPMS a ako funguje kontrola tlaku v pneumatikách?

Moderné vozidlá sú vybavené senzormi tlaku pneumatík. Motorista sa môže v diskusiách alebo vo svojej servisnej knižke dostať k výrazu TPMS. To je skratka označujúca systém sledovania tlaku v pneumatikách. Ukážeme vám, ako systém TPMS funguje a aký je rozdiel medzi priamym a nepriamym TPMS.

Na čo je systém kontroly tlaku v pneumatikách

Pod písmenami TPMS sa skrývajú anglické slovíčka Tire Pressure Monitoring System. Zjednodušene povedané sa jedná o systém, ktorý kontroluje správny tlak v pneumatikách počas jazdy.

Ako funguje kontrola tlaku v pneumatikách?

Systém kontroly tlaku a jeho montáž do nových vozidiel je od 1. 11. 2014 povinná pre všetky nové autá v Európskej únii. Na vozidlá, ktoré sú už v prevádzke, sa nevzťahuje. Dôvodom pre zavedenie bola predovšetkým ekológia a vyššia bezpečnosť. Všeobecne je možné systém merania rozdeliť do dvoch skupín, ktoré si rozoberieme nižšie.

Nepriamy systém TPMS

Nepriamy systém TPMS nemeria priamo tlak v pneumatikách, ale na kontrolu tlaku využíva systémy ABS a ESP, s pomocou ktorých porovnáva rýchlosť otáčania jednotlivých kolies. Meracia jednotka analyzuje dáta a po ich vyhodnotení ich odosiela na displej palubného počítača, kde prípadne rozsvieti kontrolku TPMS.

Nepriamy-system-TPMS.jpg

Tu sa nezobrazujú hodnoty tlaku, ale len informácie o stave konkrétneho kolesa. Ide teda o softvérový monitoring, ktorý je síce lacnejším, ale pomalším riešením ako priamy systém. Nepriamy systém monitorovania tlaku v pneumatikách používajú pri svojich nových vozidlách automobilky Škoda, Seat a celý koncern Volkswagen, ďalej BMW alebo Mercedes.

Priamy snímač tlaku v pneumatikách

Druhým variantom je priamy systém merania tlaku. Snímač tlaku pneu, ľudovo TPMS ventil je súčasťou pneumatiky. Tento systém monitoruje tlak pneumatiky, posiela dáta do riadiacej jednotky vozidla a na displeji automobilu vodičovi ukazuje presnú hodnotu tlaku pre každú jednotlivú pneumatiku.

Priamy-system-TPMS-(1).jpg

TPMS senzory, ak chcete TPMS ventily, obsahujú aj batérie, takže ich životnosť je limitovaná kapacitou batérií. Ventilček TPMS obvykle vydrží v prevádzke 3 až 5 rokov.

Dôležitý je servis a kalibrácia merania tlaku v pneumatikách

Oba systémy sú riadené riadiacou jednotkou vozidla, teda ich opravu či kalibráciu vždy zverte odbornému servisu alebo pneuservisu.

Prečo je kontrola tlaku dôležitá?

V prvom rade sa jedná o bezpečnosť prevádzky. Podhustená alebo prázdna pneumatika ovplyvňuje jazdné vlastnosti a brzdnú dráhu vozidla. Ak sa vodičovi včas táto informácia zobrazí na jeho displeji vozidla a dohustí pneu, môže predísť nebezpečným situáciám. Podľa analýzy odborníkov z oblasti dopravných nehôd sa podarí týmto krokom predísť až 2 % dopravných nehôd.

TMPS-ventily

Priamy systém TPMS, v ktorom je snímač súčasťou ventilu, je nutné kontrolovať a vykonávať jeho údržbu. Opäť vždy kontaktuje odborníkov, servis alebo pneuservis, ktorý je pre tieto práce vybavený.

Kontrola tlaku prinesie bezpečnú jazdu aj úsporu peňazí

V každom prípade permanentná kontrola tlaku v pneu vám prinesie nielen vyššiu bezpečnosť, ale oplatí sa aj ekonomicky.

Jazda na podhustených pneu totiž znamená až 20% rýchlejšie opotrebenie pneumatík, tým pádom budete musieť pneu skôr kúpiť a spotreba paliva na podhustených pneu narastie až o 5%. Tieto systémy vás budú ihneď informovať o tom, že pneu nie je správne nahustená.

Dajte si pozor pri STK

Ak máte už systém TPMS vo vozidle namontovaný, musí byť funkčný. V prípade, že pri technickej kontrole nebude systém TPMS funkčný, nebude z pohľadu technikov STK vozidlo spôsobilé na ďalšiu prevádzku. V prípade poistnej udalosti a nefunkčnosti tohto systému môže poisťovňa krátiť plnenie.

Ďalej by vás mohlo zaujímať:

Ďalšie články v aktualitách