Vyhľadávanie

Ako opraviť pneumatiku

Každý motorista by mal vedieť, čo robiť, ak dostane defekt pneumatiky. Poradíme vám, ako opraviť defekt pneumatiky, a ukážeme vám základné varianty poškodenia pneumatiky, s ktorými sa môžete stretnúť.

Čo je to defekt pneumatiky?

Defekt je stav, keď sa poškodí pneumatika na vozidle. Pneumatika sa môže poškodiť nárazom do pevnej prekážky, ako je napríklad obrubník, bočnica pneumatiky sa môže poškodiť prepichnutím alebo môže dôjsť k poškodeniu behúňa pneumatiky prepichnutím, napríklad skrutkou, drôtom alebo inou prekážkou na ceste.

Defekt-pneumatiky.jpg

Opravu pneumatík radšej prenechajte odborníkom

Preto opravu svojpomocou v každom prípade vykonávajte len v prípadoch, keď nemáte možnosť využiť služby odborného pneuservisu. Ide napríklad o rýchlu opravu pneumatík na vozidle, ktoré má sadu na opravu pneumatík.

Vozidlá, ktoré nemajú dojazdové koleso alebo plnohodnotnú rezervu, sú vybavené touto súpravou. Aj po použití tejto súpravy zájdite do najbližšieho pneuservisu a nechajte pneumatiku opraviť odborníkmi. Odborná oprava prepichnutej pneumatiky nie je taká jednoduchá záležitosť ako napríklad oprava prepichnutej pneumatiky  na bicykli a nie je bezpečné opravovať ju svojpomocne. To, čo by ste však mali v prípade prepichnutej pneumatiky praktizovať, je určite výmena kolesa na vašom aute.

 

Oprava pneumatík sa líši podľa typu pneumatiky

V súčasnosti môžete mať na svojom vozidle niekoľko typov konštrukcií pneumatík a každá si vyžaduje iný prístup k oprave.

Bezdušové pneumatiky a ich oprava

Najbežnejším typom pneumatiky je bezdušová pneumatika. Pri menších prierazoch, napr. po zatlčení klinca, sa bezdušová pneumatika opravuje pomocou knôtu, ktorý zacelí prieraz.

Oprava bezdušovej pneumatiky je možná, pokiaľ nie je poškodená konštrukcia pneumatiky a poškodenie nie je fatálne. Vždy si to nechajte posúdiť v odbornom pneuservise. Pneumatika sa môže javiť v poriadku, ale jazda so zníženým tlakom v pneumatike po prepichnutí mohla pneumatiku nenávratne poškodiť a pneumatiku už nie je možné ďalej prevádzkovať.

Dá sa prepichnutá bočnica pneumatiky opraviť?

Pri defektoch bočníc do 1 cm môžete použiť takzvaný Thermopress. Ide o špeciálnu technológiu, ktorá pracuje s vysokou teplotou a tlakom.

Súprava na opravu pneumatík nie je všemocná, zvážte aj odťahové vozidlo

V snahe ušetriť hmotnosť a miesto v batožinovom priestore sa v nových vozidlách prechádza z náhradných pneumatík na súpravy na opravu pneumatík. Súprava na opravu pneumatík zvyčajne obsahuje lepidlo v spreji a kompresor na nahustenie pneumatiky. Sprej na opravu pneumatík je pripojený medzi ventil kolesa a kompresor a vzduch z kompresora tlačí opravný sprej do kolesa cez ventil.

Lepidlo na báze latexu pri kontakte so vzduchom stvrdne, takže utesní otvor a umožní dosiahnuť cieľ. Výrobcovia opravných súprav zvyčajne odporúčajú vodičom, aby jazdili maximálne určitú vzdialenosť a obmedzenou rýchlosťou. V každom prípade by mal vodič nakoniec zamieriť do pneuservisu.

Určite by ste však mali mať na pamäti, že opravné spreje zacelia menšie defekty. Môže sa tiež stať, že lepidlo znehodnotí ventil a vnútro pneumatiky, takže ju nebude možné úplne opraviť.

Preto je v niektorých prípadoch lepšie spoľahnúť sa na odťahovú službu, ktorá je často zahrnutá v cene poistenia. Ale napríklad na cesty do zahraničia sa základné poistenie nevzťahuje. Tu je potrebné zvážiť, či sa vám oplatí mať sprej v kufri, prípadne havarijné poistenie počas celej dovolenky, ktoré sa zvyčajne "stratí" v celkovej cene dovolenky.

Oprava pneumatík a cena

Cena opravy pneumatík sa líši podľa typu pneumatiky a zložitosti opravy. V prípade bežného prepichnutia pneumatiky si pneuservis účtuje v priemere 13 až 22 EUR. Náročnejšie opravy prepichnutých pneumatík však môžu stáť aj viac. Niektoré typy prepichnutých pneumatík však nie je možné opraviť vôbec a je potrebné kúpiť nové pneumatiky.

Run-flat pneumatiky

Ďalšou možnosťou sú dojazdové pneumatiky alebo runflat pneumatiky. Vďaka zosilnenej bočnici možno pneumatiky runflat aj v prípade defektu dopraviť do najbližšieho pneuservisu. To znamená, že nemusíte so sebou voziť náhradnú pneumatiku ani opravárenskú súpravu. Runflat pneumatiky oceníte, ak sa nechcete zaoberať výmenou pneumatík v teréne alebo ak nemáte skúsenosti s výmenou pneumatík.

Na druhej strane nevýhodou pneumatík runflat je vyššia obstarávacia cena. Výrobcovia pneumatík run-flat tiež spravidla neodporúčajú ich opravu. Na opravu pneumatík run-flat je totiž potrebné pomerne drahé technické vybavenie a zákazník sa vystavuje riziku, že pneumatiku RFT nebude možné opraviť. Pri akejkoľvek pneumatike s defektom, či už RFT alebo bežnej, je dobré poradiť sa so skúseným mechanikom a zvážiť všetky pre a proti.

Mohlo by vás tiež zaujímať

Ďalšie články v aktualitách