Vyhľadávanie

Ako pripraviť auto na jarnú sezónu?

17.3. 2022
Jar už pomaly klope na dvere a zima bude čoskoro minulosťou. Po jej odchode ale nestačí len vymeniť zimné pneumatiky za letné. Pre bezpečnú prevádzku vášho automobilu by ste mali myslieť aj na ďalšie veci. Poradíme, na čo by ste sa mali po zime pozrieť, prípadne nechať preveriť v servise.

Skontrolujte a doplňte kvapaliny

Nielen s príchodom jari je potrebné sledovať hladinu motorového oleja, ale aj chladiace a brzdové kvapaliny. U dnešných moderných vozidiel vás už na nedostatok upozornia kontrolky. Ale pri starších modeloch áut hravo zvládnete kontrolu sami.
Kontrola-oleje.jpeg
Ale aj v prípade, že máte modernejší automobil s kontrolkami, je dobré skontrolovať hladiny aj vizuálne. V prípade nízkej hladiny niektorej z kvapalín ju včas doplňte, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam na cestách, alebo dokonca nevratnému poškodeniu vozidla.

Pozrite sa aj na akumulátor

Je nutné tiež prezrieť stav autobatérie. V zime totiž dostáva poriadne zabrať. Stav akumulátora už ale bohužiaľ laickým okom nespoznáte. Pokiaľ práve doma nemáte záťažový merač, budete si musieť stav autobatérie overiť v servise.

Záťažový merač odhalí, či nie je batériu po zime potrebné dobiť, alebo rovno kúpiť novú. Súčasné moderné akumulátory by mali vydržať v prevádzke zhruba šesť rokov. Vždy ale samozrejme záleží na hlavne na podmienkach, v ktorých jazdíte. Akumulátor automobilu zaparkovaného na ulici dostane v zime oveľa viac zabrať, než akumulátor garážovaného vozidla.

Mrknite na stav osvetlenia

Svetlá svietia, stierače stierajú, ostrekovače striekajú! Bohužiaľ taká kontrola už dávno nestačí. Rýchlu výmenu vypálenej žiarovky zvládne pri troche tréningu každý, aj keď niektorí výrobcovia vedia aj z tejto základnej operácie urobiť hru nervov.

V autoservise vám ale diagnostika môže poradiť, či svetlomety svietia správnym smerom, do správnej vzdialenosti a či nemôžu oslniť protiidúcich vodičov. A nie je od veci zaobstarať si aj sadu rezervných žiaroviek, aj keď do povinnej výbavy už nepatrí.

Nezabudnite na stierače a ostrekovače

V zime dostávajú stierače poriadne na frak. Výkyvy teplôt sa môžu podpísať hlavne na gumových lištách stieračov. Stieranie namrznutých okien zase narúša ich priľnavosť. Na jar je preto dobré myslieť aj na ich výmenu, a to najmä, pokiaľ už stierače zanechávajú na okne viditeľné šmuhy, alebo už dokonca vodu viac rozmazávajú, než stierajú.

Nechajte si skontrolovať klimatizáciu

Po zime odporúčame skontrolovať tesnosť a funkčnosť klimatizácie, vyčistiť ju a prípadne doplniť chladiace médium. Servisy odporúčajú kontrolu klimatizácie aspoň raz ročne. A práve jar je vhodným obdobím. 

Počas zimy totiž väčšina ľudí klimatizáciu nepoužíva, a preto si nevšimne prípadnú poruchu okamžite. Zároveň ide o dobrú prípravu na leto, keď sa klimatizácia používa takmer denne. V prípade špinavej klimatizácie či zaneseného kabínového filtra riskujete okrem nepríjemného zápachu aj zdravotné problémy, ktoré sa prejavujú v podobe opuchnutých očí, bolesti hlavy či pocity únavy. A práve zanedbaný stav klimatizácie môže byť zdrojom nebezpečných alergénov a vírusov.

Zájdite si na diagnostiku

Moderné automobily už hlásia každú zásadnejšiu chybu rozsvietením červenej alebo oranžovej kontrolky na palubnej deske. Niekedy sa v tom množstve kontroliek už ani nemôžete vyznať. Pokiaľ chcete mať dokonalú istotu, v servise si môžete nechať urobiť výpis pamäte závad. Zistíte tak, či je všetko v poriadku a dozviete sa základné údaje o stave vášho vozidla.

Máte platnú technickú?

Pri pravidelnej kontrole by vás dobrý autoservis mal upozorniť na končiacu platnosť STK. Na to sa ale nespoliehajte. Asi by vám to ako výhovorka u polície neprešlo. Nezabudnite sa preto radšej aj na jar pozrieť na známku na svoje ŠPZ. Pri nových autách nie je potrebné jazdiť na "technickú" prvé štyri roky, po prvej STK sa však lehota skracuje na dva roky. 

Máte kompletnú autolekárničku?

Modul č. 1: Pomôcky, dezinfekcia a ochrana záchrancu

  • rúško resuscitačné s ventilom, 1 ks
  • izotermická fólia 220 x 140 cm alebo 200 x 150 cm, 1 ks
  • 2 páry vyšetrovacích rukavíc, minimálna veľkosť L
  • utierky s čistiacim a antimikrobiálnym účinkom, samostatne zabalené, 4 ks
  • nožnice určené pre zdravotníctvo, celokovové, so zaoblenými hrotmi, ostré, minimálna dĺžka 15cm, 1ks
  • zatváracie špendlíky s minimálnou dĺžkou 4 cm, 6 ks
autolekarnicka.jpg
Modul č. 2: Malé rany, odreniny
  • náplasť s vankúšikom (rýchloobväz) 4 cm x 8 cm, 10 ks
  • tampóny s čistiacim a antimikrobiálnym účinkom alebo utierky s čistiacim a antimikrobiálnym účinkom na ošetrenie drobných rán, samostatne zabalené, 8 ks
  • gázový krycí obväz sterilný – kompres (minimálne 7,5 x 7,5 cm), 2 bal. á 5 ks
  • náplasť hladká textilná, 2,5 cm x 5 m, lepivosť minimálne 7N/25 mm, 1 ks

Modul č. 3: Veľké rany, krvácanie, popáleniny

  • obväz hotový sterilný s kompresom, minimálna šírka obväzu 10 cm, minimálne rozmery kompresu 10 cm x 10 cm, minimálna dĺžka obväzu 120 cm, savosť kompresu minimálne 800 g/m2, 2 ks
  • gázový krycí obväz sterilný – kompres (minimálne 10 x 10 cm), 2 bal. á 5 ks
  • ovínadlový obväz hydrofilný, sterilný, 10 cm x 5 m, 1 ks
  • ovínadlový obväz hydrofilný, sterilný, 6 cm x 5 m, 1 ks

Modul č. 4: Zlomeniny, poranenia kĺbov

  • elastický obväz dlhoťažný (určený na ľahkú až strednú kompresiu) 10 cm x 4 m, 2 ks
  • elastický obväz dlhoťažný (určený na ľahkú až strednú kompresiu) 6 cm x 4 m
  • trojrohá šatka textilná, rozmery najmenej 96 x 96 x 136 cm, 2 ks

Pri prezutí skontrolujte obe sady pneumatík

Pneumatiky by ste síce mali kontrolovať pravidelne, ale kto z nás to naozaj robí? Ale výmena zimných pneu za letné pneumatiky je ideálnou príležitosťou. Skontrolujte nielen správny tlak pneumatík vrátane rezervy, ale aj hĺbku dezénu.

Tá je v SR vyhláškou stanovená pre letnú prevádzku na minimálne 1,6 milimetra. Mnoho vodičov už ale pneumatiky blížiace sa tomuto limitu radšej znova nenazúva. Dobrým krokom je preverenie hĺbky dezénu na viacerých miestach. Ak by sa totiž výsledky merania líšili, je to signál na kontrolu kontrolu geometrie kolies.

Pre istotu skontrolujte aj hĺbku dezénu zimných pneumatík (povinné sú najmenej 4 mm) a ich celkový stav. To aby ste sa včas pripravili na prípadnú skutočnosť, že na ďalšiu zimnú sezónu budete potrebovať kúpiť nové zimné pneu.

Nezabudnite na kontrolu bŕzd a podvozku

Po zime je tiež na mieste kontrola práce bŕzd a stavu podvozku. Tento krok radšej nechajte aj na profesionáloch. V zime na podvozok pôsobí nielen posypová soľ, ale často aj kamienky. Pred návštevou servisu je však dobré zájsť do umývačky a zvoliť umývací program vrátane podvozku.

Brzdy môžu byť po zime zanesené nečistotami a podvozok narušený. Kontrola bŕzd a podvozku preto rozhodne príde po zime vhod. V budúcnosti by sa totiž tieto faktory mohli prejaviť nepríjemnou koróziou karosérie.

Ďalšie články v aktualitách