Vyhľadávanie

Ako sa starať o autobatériu, aby dlhšie vydržala?

Zima je obdobím, kedy sú vodiči často nútení siahnuť k výmene autobatérie. Pôvod problémov so štartovaním má však často prvotnú príčinu už v lete, keď dostala autobatérie zabrať. Prvý ranný mrazík potom spôsobí, že sa ráno namiesto vyhriateho auta musíte drkocat MHD, alebo poprosiť suseda o pomoc so štartovacími káblami. Ukážeme si, ako sa k akumulátoru správať po celý rok, aby ste predĺžili jeho životnosť.

Čo je vlastne autobatérie a na čo slúži?

Úlohou autobatérie, presnejšie povedané akumulátora je zaistiť elektrickú energiu vo vozidle vo chvíli, keď nebeží motor. Primárnym poslaním je teda zaistiť dostatok elektrickej energie pre naštartovanie motora. Vo chvíli, keď motor beží, si preberá starosť o elektrickú energiu alternátor alebo dynamo. Akumulátor sa v tejto chvíli dobíja.

autobateria

Autobatéria sa skladá z článkov s napätím cca. 2,1 V. V prípade, že napätie v niektorom z článkov klesne pod hladinu 1,75 V, je batéria nenávratne vybitá. Ďalším aspektom správneho fungovania batérie je elektrolyt a elektródy na báze olova. Jedna je kladná a druhá záporná.

Ako sa o autobatériu starať?

Životnosť autobatérie závisí od rôznych aspektov. Autobatéria obvykle vydržia zhruba 4 až 6 rokov. Zlým zaobchádzaním ju však môžete „odvariť“ oveľa skôr. Naopak správna údržba dokáže predĺžiť životnosť akumulátora aj o niekoľko rokov. To mimochodom platí aj pre moderné bezúdržbové batérie.

Pravidelne batériu dobíjajte

U starších áut bez stop-štart systému sa akumulátor dobíja s pomocou alternátora. Pokiaľ jazdíte denne dlhšie trasy (nad 30 km), dostáva akumulátor potrebnú starostlivosť. Naopak iba krátke posúvanie po meste nie je pre zdravie autobatérie veľmi dobré.

Výrobcovia automobilov ale vzhľadom na tlak na zníženie emisií prišli so systémom stop-štart. V týchto automobiloch sa autobatéria nedobíja po celú dobu jazdy, ale iba vo chvíli, keď brzdíte motorom. Iba v prípade, že napätie v akumulátore prekročí spodnú hranicu, začne alternátor dobíjať. To však často nestačí na plné nabitie autobatérie. Môže sa vám teda stať, že kapacita batérie počas jazdy klesne až príliš.

Pri nových vozidlách so stop-štart systémom sledujte stav napätia v autobatérii a prípadne ju občas dobite s pomocou nabíjačky autobatérií. Pokiaľ vám auto stojí dlhšiu dobu v garáži, nabite akumulátor aspoň raz za 3 mesiace, aby ste ho udržali v kondícii. Pokiaľ by ste ho nechali dlhší čas vybitý, hrozí mu tzv. hlboké vybitie, ktoré má za následok koniec životnosti batérie.

Ako sa správať k autobatérii v lete?

Letné obdobie býva pre akumulátory veľmi náročné. Extrémne vysoké teploty nerobia dobre klasickým autobatériám, ani bezúdržbovým akumulátorom. Tie si síce s extrémnou horúčavou poradia o niečo lepšie, ale najlepšie im je v teplotách do 25 °C. Bohužiaľ sme si vedomí toho, že je v praxi takmer nemožné vyhnúť sa vyšším teplotám. Dodržujte aspoň pár základných pravidiel, ktoré znížia riziko spojené s vysokou teplotou:

  • Pri dlhšom státí auto nechajte v tieni, ideálne v garáži.
  • Ak idete autom na dovolenku k moru, nenechávajte ho odpočívať celý čas, prejdite sa s ním aspoň raz za 3 dni.
  • Pri kratších jazdách šetrite s intenzitou klimatizácie a ďalších energeticky náročných spotrebičov.

V teplom počasí sa vybíja batérie rýchlejšie a môže spôsobiť následnú sulfatáciu (postupný vznik kryštálov síranu olovnatého na elektródach). Batéria na prvý pohľad vyzerá v poriadku, ale jej kapacita je znížená. Tento problém sa často paradoxne objaví až s príchodom prvých mrazov. Autobatérie už nemá dostatočnú kapacitu na naštartovanie studeného motora.

Ako sa správať k autobatérii v zime?

Na prvý pohľad sa to asi nezdá, ale tuhá zima je pre akumulátor menej náročná, než horúce leto. Štart studeného motora v zime síce potrebuje viac energie, ako inokedy, ale pokiaľ je autobatéria dostatočne nabitá, nemal by byť so štartovaním problém ani v teplotách hlboko pod nulou. Autobatérie v pohode vydržia teplotu až -50 °C. Ak máte problém s príchodom zimy naštartovať, pravdepodobne ste si naň zarobili nesprávnym zaobchádzaním s batériou v lete.

Jak spoznať zlú autobatériu? Kontrolujte napätie v autobatérii

Najlepším spôsobom, ako zistiť stav autobatérie, je zmerať jej napätie. Napätie autobatérie zmeriate jednoducho s pomôcť testerv batérií, alebo merač napätia, ktorý sa zasunie do 12 zásuvky v aute. Okamžite získate predstavu, ako na tom autobatérie je a či je nutné ju dobiť. Správne napätie autobatérie je v rozmedzí 12,6 až 12,8 V. Pokiaľ je napätie nižšie, môžete batériu skúsiť dobiť. Pre lepší prehľad slúži táto tabuľka:

Napätie

Percentuálny stav

Čo robiť?

11,9 V

0 %

Batéria je „mŕtva“. Nemá cenu ju nabíjať. Kúpte novú.

12,1 V

25 %

Ak nebola v tomto stave dlhšie ako 10 hodín, skúste ju nabiť.

12,3 V

50 %

Dobite ju na plnú kapacitu.

12,5 V

75 %

Dobite ju na plnú kapacitu.

12,8 V

100 %

Všetko je v poriadku, nemusíte robiť nič.

 

Ako naštartovať so štartovacími káblami?

Pokiaľ práve nemáte po ruke nabíjačku autobatérií, môžete skúsiť naštartovať saštartovacími káblami. Musíte však mať ochotného suseda, alebo kamaráta s autom.

štartovacie káble

Stručný postup štartovania cez káble

  1. Pristavte čo najbližšie pojazdný automobil, ktorý vám pomôže naštartovať. Jeho motor nechajte bežať na voľnobeh a vypnite všetky energeticky náročné spotrebiče. (svetlá, kúrenie, rádio atď.)
  2. ​Plusový kábel (obvykle červený) pripojte ku kladnému pólu vybitej autobatérie.
  3. Rovnaký kábel pripojte ku kladnému pólu akumulátora od auta, ktoré vám pomôže naštartovať.
  4. Vezmite záporný kábel (obvykle čierny) a pripojte ho k zápornému pólu nabitej autobatérie.
  5. Druhý koniec záporného kábla pripojte miesto na to určené (kostra vozidla). Môže sa stať, to bude trošku iskriť, nezľaknite sa.
  6. Autá nechajte prepojené niekoľko minút, ideálne aspoň 15.
  7. Vo vybitom aute vypnite všetky spotrebiče a skúste naštartovať.
  8. Pokiaľ sa vám podarilo naštartovať, začnite odpájať káble v presne v obrátenom poradí, než ste ich pripojili. Začnite mínusovým ukostrením, pokračujte mínusom z pomocného vozidla. Následne odpojte + z pomocnej batérie a nakoniec + z vašej autobatérie.

Pokiaľ sa vám auto cez káble podľa návodu nepodarí naštartovať, bude už batéria až príliš vybitá, alebo bude chyba inde. Skúste ju ešte predsa len dobiť s pomocou nabíjačky autobatérií. Keď to nepomôže, musíte si kúpiť nový akumulátor.

Nabíjanie autobatérie

Dobitie batérie je nutné v prípadoch, ktoré sme si uviedli vyššie. Aby auto dobylo energiu, ktorá bola vynaložená na jeho naštartovanie, je potrebné prejsť aspoň 50 km, čo je pre mnoho vodičov celkom problém. Pri nových autách so stop-start systémom sa preto používajú AGM batérie.

Pred nabíjaním si prečítajte návod k vašej autonabíjačke. Nabíjačka autobatérií sa hodí do každej domácnosti s automobilom. Môže byť buď klasická, alebo automatická. Klasická nabíjačka je vhodná pre staršie automobily, do ktorých autobatérií bolo nutné dolievať destilovanú vodu.

Pre dnešné bezúdržbové akumulátory sa však oveľa lepšie hodia automatické nabíjačky. S oboma typmi nabíjačiek odporúčame nabíjať batériu akumulátor v odvetranej miestnosti a po dobití nechať batériu ešte pár minút odpočívať.

Ako dlho nabíjať autobatériu?

Nedá sa jednoznačne odpovedať na otázku, ako dlho sa nabíja autobatérie. Záleží totiž na východiskovom stave batérie, ale aj na rýchlosti, akú nabíja nabíjačka autobatérií.

Ako vybrať novú autobatériu pre vaše vozidlo?

V prípade, že už to má autobatérie za sebou, je nutné kúpiť novú autobatériu. Pri výbere novej autobatérie sa zamerajte na tieto základné parametre:

  • V prvom rade si zistite, aký typ batérie vlastne potrebujete. Do starších auto sa dávali klasické zaplavené VRLA batérie. Do novších vozidiel so systémom stop-štart potom patrí EFB, prípadne AGM batéria. V tomto ohľade sa neoplatí experimentovať.
  • Ďalším dôležitým aspektom je kapacita batérie. Pre vozidlá poháňané dieselovým motorom radšej zvoľte kapacitu akumulátora aspoň 70 Ah, pre benzínové auto vám si vystačíte s 60 Ah.
  • Drvivá väčšina vozidiel vyžaduje napätie autobatérie 12 V. Štartovací prúd opäť závisí od typu motora. Pro start dieselových a v 4-valcových zážihových motorov je potrebný prúd nad 640 A, benzínové motory si vystačia s 400 A.

Ako vymeniť autobatériu?

Pokiaľ práve nepatríte medzi domácich majstrov, môžete výmenu autobatérie samozrejme nechať na autoservise. Ak sa do výmeny akumulátora pustíte sami, myslite predovšetkým na vašu bezpečnosť.

výmena autobatérie

Vezmite si gumové rukavice a ochranné okuliare. Počas výmeny akumulátor vždy držte vo vodorovnej polohe, aby nedochádzalo k úniku kvapaliny a používajte izolované náradie, aby ste sa vyhli skratu.

Ako odpojiť autobatériu a ako zapojiť autobatériu

  1. V prvom rade odpojte ako prvý záporný pól, až potom kladný.
  2. ​Opatrne odskrutkujte a vyberte batériu. Dôkladne vyčistite priestor, kam bude nová batéria umiestnená.
  3. Pred pripojením nového akumulátora vyčistite aj svorky a namažte ich znovu elektrovodivou vazelínou.
  4. Vložte novú batériu a upevnite ju na svoje miesto.
  5. Pri zapájaní nového akumulátora postupujte obrátene, než pri odpojení starého.
  6. V prvom rade pripojte kladný pól a až potom záporný.
  7. Skontrolujte a prípadne pritiahnite pripojovacie svorky.

Ďalej by vás mohlo zaujímať:

Ďalšie články v aktualitách