Aký vplyv má stav pneumatík pri šmyku?
Pokiaľ si kladiete otázku, či a za akých podmienok môžete dostať na ceste šmyk a ak má na to vplyv stav pneumatík, odpoveď je jednoduchá. Áno. Podiel na tom, či vozidlo pôjde do šmyku, majú vodičské schopnosti, brzdy a pneumatiky.
Stav pneumatík je dôležitý pre bezpečnú jazdu
Stav, v ktorom sa pneumatiky nachádzajú, má veľký podiel na tom, či môže dôjsť k šmyku. Ďalej sa do toho započítava povrch vozovky, ak je cesta suchá alebo mokrá, a rýchlosť vozidla. Rozdiel je tiež v ročnom období, kedy môže byť ľadová pokrývka.
Samozrejme nesmieme zabudnúť na veľmi dôležitý faktor, ktorým sú schopnosti vodiča. Tie celý priebeh jazdy ovplyvňujú asi najviac. Každopádne stav pneumatík patrí aj medzi najdôležitejšie faktory. Predovšetkým podhustené pneumatiky patrí medzi najrizikovejšie faktory.
Skontrolujte tlak v pneumatikách pred jazdou
Podhustená pneumatika ide našťastie vyriešiť počas chvíľky. Výrobca vozidla obvykle uvádza správny tlak v pneumatikách. Ten býva je uvedený na štítku pripevnenom na viečku nádrže alebo na stĺpiku dverí vodiča. Odporúčame vykonávať meranie tlaku v pneu raz mesačne, najlepšie pred jazdou a pri chladnom motore. Ideálna teplota na meranie je 20 °C.
Vplyv stavu pneumatiky na šmyk
Teraz sa zameriame na samotné pneumatiky a ich vplyv pri jazde. Na šmyk má vplyv výška dezénu aj zmes pneu. Šmyk môže nastať v okamihu, keď nároky na adhéziu (priľnavosť pneumatík) sú tak vysoké, že pneumatiky stratia priľnavosť k vozovke. Priľnavosť pneumatík sa znižuje stavom povrchu. Rozdielne vlastnosti má suchá vozovka, mokrá či pokrytá ľadom alebo snehom. V zime preto obujte zimné pneumatiky a v lete letné pneumatiky.
Dajte si pozor na ojazdené pneumatiky
Ak teda máte pneumatiky, ktoré sú sjazdené pod minimálne hodnoty odporúčané výrobcom alebo vyhláškou, sú ich vlastnosti obmedzené. Zjazdené pneumatiky zbytočne zvyšujú riziko šmyku. Strata ovládateľnosti môže byť na ojazdených pneumatikách fatálna.
Rovnako ako v prípade, že by ste vyšli na letných pneumatikách v zime, môže aj jedna príliš zjazdená pneumatika znamenať šmyk a koniec vašej jazdy. Niektoré pneumatiky majú tiež indikátory opotrebenia, ktoré vám ukážu, kedy je pneumatika zjazdená.
Skontrolujte hĺbku dezénu
Výška dezénu pneumatík má samozrejme tiež výrazný vplyv na prípadný šmyk. Minimálna výška dezénu zimných pneu (3 mm) i letných pneu (1,6 mm) je predpísaná zákonom. Ak sa chystáte do zahraničia, počítajte s tým, že minimálna povolená výška dezénu pneumatík v zahraničí sa môže oproti našej legislatíve ľahko líšiť. My však odporúčame pneumatiky radšej vymeniť o niečo skôr, ako sa dostanú na pomyselnú hranu.
Dajte si pozor na mokrej vozovke
Pravdepodobne ste sa už stretli s termínom aquaplaning. Ten sa tiež týka priľnavosti pneumatík na ceste. Ako vyplýva z názvu, je to stav, kedy sa pneumatiky začnú chovať inak na vode pri vyšších rýchlostiach.
Veličín, ktoré môžu mať vplyv na to, či udržíte vozidlo na vozovke, je veľa. Pamätajte ale, že sa nevypláca podceňovať pravidelnú kontrolu stavu vašich pneumatík.
Skontrolujete okrem pneumatík aj technický stav vozidla
Tento článok zďaleka neobsahuje celú problematiku okolo rizika šmyku, ale má za úlohu vás oboznámiť so základnými parametrami, ktoré treba raz za čas skontrolovať. Ak si na ňu sami netrúfate, môžete samozrejme navštíviť autoservis, kde vám skontrolujú pneumatiky aj kompletný technický stav vozidla. To sa hodí napríklad ešte pred odchodom na letnú dovolenku.