Vyhľadávanie

Brzdná dráha: Úlohu zohráva rýchlosť, počasie aj hĺbka dezénu

2.8. 2024 | Petra Bartošová
Pri šoférovaní musia vodiči často čeliť nečakaným výzvam. Na ceste platia fyzikálne zákony a často ide doslova o sekundy. To, či vodič dokáže pred vozidlom idúcim pred ním alebo pred prekážkou zastaviť včas tak, aby nedošlo ku kolízii, ovplyvňuje niekoľko faktorov. Patrí medzi ne rýchlosť, stav vozovky, vplyv poveternostných podmienok či hĺbka dezénu pneumatík. Aká je brzdná dráha pri rôznych rýchlostiach? Ako sa môže líšiť dĺžka brzdnej dráhy na suchej a mokrej vozovke a na poľadovici? A aká je optimálna bezpečná vzdialenosť
Image by pvproductions on Freepik

Celková brzdná dráha má dve časti – reakčnú dráhu a vlastnú brzdnú dráhu 

  • Reakčná dráha (reakčná doba) – je to dráha, ktorou auto prejde do okamihu, kým mozog vodiča zaregistruje a vyhodnotí situáciu a začne brzdiť. To trvá asi jednu sekundu, ale môže aj viac. V tomto časovom úseku však vodič pokračuje v jazde. Napríklad pri rýchlosti 90 km/h je reakčná dráha dlhá zhruba 25 metrov. Až potom vodič začne brzdiť. 

Dobu reakčnej dráhy ovplyvňuje zdravotný stav vodiča, jeho skúsenosti alebo to, či požil/nepožil alkohol či drogy. 

  • Vlastná brzdná dráha – doba, počas ktorej auto skutočne začne brzdiť a spomaľovať. Chvíľu ale potrvá, kým vozidlo zastaví úplne. To, za ako dlho to bude, ovplyvňuje najmä rýchlosť, počasie a stav a kvalita pneumatík.  

Niektorí vodiči sa domnievajú, že protiblokovací brzdový systém ABS automaticky skracuje brzdnú dráhu. Ale nie je tomu tak. Systém ABS zaisťuje ovládateľnosť vozidla pri brzdení a jeho úlohou je zabrániť tomu, aby sa pri brzdení zablokovali kolesá. Predovšetkým pri jazde na snehu a ľade znižuje ABS riziko šmyku.

Bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami: Pravidlo 2 sekúnd 

Nedodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami patrí k najčastejším príčinám dopravných nehôd na ceste. Kto sa chce vyhnúť kolízii, mal by dodržiavať pravidlo 2 sekúnd. To znamená, že by sme mali ísť asi dve sekundy za autom, ktoré ide pred nami

Keď vozidlo ide pred vami a minie pri ceste nejaký pevný bod (napríklad strom či dopravnú značku), tak vy by ste k danému bodu nemali dôjsť skôr ako za dve sekundy. Inak povedané: Minimálna bezpečná vzdialenosť by mala byť približne polovicou rýchlosti v metroch. Pri rýchlosti 100 km/h to bude zhruba 50 metrov. 

Ak je vozovka klzká alebo je znížená viditeľnosť, bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami musí byť ešte dlhšia.

Brzdná dráha auta, rýchlosť a stav vozovky 

Napríklad pri rýchlosti 100 km je brzdná dráha aká? Základné pravidlo z autoškoly znie: Pri rýchlosti 100 km/h je dĺžka brzdnej dráhy vášho vozidla oproti brzdnej dráhe pri rýchlosti 50 km/h približne štyrikrát dlhšia

Mrknite nižšie na tabuľku od polície – porovnajte si, aká je brzdná dráha za rôzneho počasia vrátane reakčnej doby a vlastnej brzdnej dráhy.

Rýchlosť vozu Reakčná dráha Brzdná dráha Dráha zastavenia
Suchá vozovka       
50 km/h 14 m 14 m 28 m
90 km/h   25 m 45 m  70 m
130 km/h   36 m 93 m  129 m
Mokrá vozovka       
50 km/h  14 m  19 m  33 m
90 km/h    25 m 63 m 88 m
130 km/h  36 m  130 m  166 m
Poľadovica       
50 km/h  14 m  64 m  78 m
90 km/h  25 m  208 m  233 m
130 km/h  36 m  435 m  471 m

Brzdná dráha motocykla na suchej vozovke 

Motocykel má dlhšiu brzdnú dráhu ako automobil, pričom závažnosť dopravných nehôd motocyklistov je približne 6x vyššia ako u osobných áut. 
  • 80 km/h = 58 m 
  • 100 km/h = 83 m
  • 200 km/h = 280 m

Brzdná dráha kamiónu na suchej vozovke 

Testy brzdných dráh rôznych typov vozidiel potvrdzujú, že brzdná dráha kamióna je podstatne dlhšia ako brzdná dráha osobného vozidla. Naložený 40 tonový kamión rozhodne nezastaví na rovnakej dráhe ako dodávka alebo osobné auto. 

Podľa jedného z testov nemeckej spoločnosti DEKRA je brzdná dráha naloženého kamióna pri rýchlosti 80 km/h na suchej vozovke zhruba 40 metrov. Pri starých ťahačoch skoro 60 metrov. K tomu je ešte potrebné pripočítať reakčnú dobu vodiča

Z testov DEKRY tiež vyplýva, že pokiaľ ide osobné auto medzi dvoma kamiónmi, môže to mať fatálne následky.

Image-by-fanjianhua-on-Freepik.jpg
Image by fanjianhua on Freepik

Brzdná dráha a hĺbka dezénu pneumatík 

Popri rýchlosti, počasí a stave vozovky má na brzdnú dráhu vplyv aj hĺbka dezénu pneumatík. Minimálna hĺbka dezénu je v SR stanovená vyhláškou. Pre letné pneumatiky je to 1,6 mm, pre zimné pneumatiky 3 mm (pre vozidlá do 3 500 kg). 

V našich článkoch sa môžete oboznámiť s tým, aká je minimálna povolená výška dezénu pneumatík v zahraničí alebo kde sú v zahraničí v zimnej sezóně povinné zimné pneumatiky

data-web-bezpecna-jizda-v-aute-brzdna_draha_a_rychlost-brzdna_draha-fitbox-x1280-y1280-r0-q85-nr0-me2-png.jpgBrzdná dráha z 80 km/h do úplného zastavenia na mokrej vozovke, letné pneumatiky (zdroj Continental)

Brzdná dráha a letné vs. zimné pneumatiky 

Nikdy nezabúdajte vaše vozidlo včas prezuť na zimné pneumatiky. Zákon o premávke na pozemných komunikáciách ukladá povinnosť mať na osobnom aute obuté zimné pneu v období od 15. novembra do 31. marca

Hneď ako vonkajšia teplota klesne pod 7 °C, strácajú letné pneumatiky svoju pružnosť. Pri veľmi nízkych teplotách môžu dokonca prasknúť. Brzdná dráha letných pneumatík sa v zime výrazne predlžuje, znižuje sa ich priľnavosť a zhoršuje bezpečnosť.
imgresize-1.jpg


Porovnanie brzdnej dráhy pri použití zimných a letných pneumatík na snehu a ľade.
Zdroj: bezpecnecesty.cz 

Pokiaľ nechcete dvakrát ročne prezúvať pneu, kúpte si radšej kvalitné celoročné pneumatiky. Prečítajte si, pre koho sú celoročné pneumatiky vhodné

Prajeme vám len samé šťastné kilometre a nezabúdajte na dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami.

Ďalšie články v aktualitách