História a prínos bezdušovej pneumatiky
Jedným z najväčších míľnikov automobilovej histórie bol pred mnohými rokmi prechod z drevených a kovových kolies na pneumatiky z gumy a následný objav bezdušovej pneu. Voľba správnych pneumatík môže zachrániť nielen cenné desatiny na trati, ale aj životy na cestách!
Väčšia rýchlosť jazdy si vyžiadala inováciu: od dreva ku kaučuku
Akonáhle ťažné vozidlá začali nahrádzať automobily, začala dochádzalo k postupnému zvyšovaniu rýchlosti jazdy. Kolesá z dreva tak už neboli schopné dodať dostatočnú odolnosť ani komfort jazdy. Naraz bolo totiž potrebné tlmiť podstatne väčšie množstvo energie a vibrácií.
Prvé pneumatiky vznikli vďaka detskej hre
Pri vystužení kolies železnou ani oceľovou vrstvou k valnému zlepšeniu komfortu nedošlo. Prvým, kto vyrobil pneu vzdialene pripomínajúce dnešné pneumatiky, bol John Boyd Dunlop v roku 1888. Chcel vtedy uľahčiť jazdu na trojkolke. Rozstrihal svoju gumovú zásteru na pruhy a zlepil z nich akúsi dušu, ktorú následne prilepil na drevené kolesá. Trojkolka razom išla rýchlejšie a plynulejšie.
Pneumatiky s dušou mali svoje muchy
Dunlop následne svoj vynález zdokonalil a nechal si ho patentovať. Prvé pneumatiky teda ešte mali vo vnútri dušu. Pneumatiky s dušou fungovali pomerne spoľahlivo, ale duše boli náchylné na defekt. Materiál duší sa síce postupne zdokonaľoval, ale problém s defektom zostával pomerne častý.
Vznik a vývoj bezdušových pneumatík
Naozaj prvá bezdušová pneumatika z dielne BF Goodrich prišli na svet oveľa neskôr, konkrétne v roku 1947. Ich hlavnou prednosťou bola oveľa väčšia odolnosť proti prerazeniu.
Vďaka odolnému vonkajšiemu plášťu dnešné bezdušové pneumatiky lepšie odolajú nástrahám, ako sú výmole, pätníky, ale aj črepy a klince. Možno sa vám stalo, že ste prešli desiatky kilometrov, než zistili, že máte v jednej z pneumatík zarazený klinec. Vo väčšine prípadov ide navyše potom pneumatika opraviť. Úlohu tu hrá miesto a veľkosť defektu.
Ako spoznať bezdušové pneumatiky?
Bezdušová pneumatika je označená písmenami TL (tubeless). V dnešnom segmente osobných pneumatík sú však bezdušové vlastne všetky, takže sa žiadne špeciálne označenie bezdušovej pneumatiky často ani nepoužíva.
Hlavná výhoda tubeless pneu
Keď už spomíname defekt pneumatiky, výhoda bezdušových pneu je práve tá, že je odolnejšie voči prerazeniu. Keď už ju náhodou pichnete, tak aj napriek defektu väčšinou dôjdete do vašej cieľovej destinácie. Pneumatika s dušou by sa vám vyfúkla takmer okamžite. Však to možno poznáte z bicykla, kde sa pneumatiky s dušou používajú dodnes. Aj tu sa však začínajú postupne uplatňovať tzv. bezdušáky.
Monitor tlaku v pneumatikách a runflat pneumatiky
Navyše dnes máme vymoženosti ako monitorovanie tlaku v pneumatikách, kedy vás samotné auto upozorní na uchádzajúci bicykel a run-flat pneumatiky, vďaka ktorým môžeme obmedzenou rýchlosťou prejsť ešte 80 km aj v prípade defektu.