Dajú sa opraviť poškodené alu kolesá? Oplatí sa to?
Liatinové disky sa môžu poškriabať, alebo dokonca deformovať. Ukážeme vám, či je možné alu disky opraviť a renovovať. Ktorá varianta opravy sa ešte oplatí a kedy je lepšie kúpiť nový disk?
Poškodené disky nie sú koniec sveta
Či už sa na vašich hliníkových diskoch podpíše zub času či obrubník pri parkovaní, nemusíte ich hneď voziť do kovošrotu. Väčšina poškodení diskov ide totiž v dnešnej dobe vyriešiť opravou, prípadne renováciou alu diskov.Ako opraviť a renovovať alu kolesá?
Moderné renovačné technológie dnes umožňujú opraviť škrabance, vrypy, praskliny, dovariť či dotmeliť materiál, urobiť zo šišatého disku zase okrúhly, zmeniť jeho farbu, vyleštiť ho alebo dizajnovo poladiť na CNC stroji.
Nemusí ísť nutne len o materiály z ľahkej hliníkovej zliatiny, k procesu renovácie sú vhodné aj kované, horčíkové, ale aj obyčajné oceľové ráfiky. Vo finále je tiež celkom jedno, či nechávate opraviť disky z Ferrari alebo Felicie, metódy sú obdobné.
Postup renovácie alu diskov a ako vyleštiť alu kolesá
Zaujíma vás, ako renovovať alu kolesá? Postup, ako opraviť odretý hliníkový disk sa pri jednotlivých servisoch môže síce líšiť, ale pravdepodobne bude vyzerať nejako takto:
- Disky sa v prvej fáze dajú do odlakovacieho kúpeľa. Tu sa špeciálna kvapalina, prípadne kyselina postará o odstránenie pôvodnej farby.
-
Následne sa alu kola kvôli dočisteniu ešte takzvane jemne pieskujú. Používa sa balotinoa, drvené sklo, prípadne oceľová drvina. V tejto fáze je pôvodný lak už 100% odstránený.
-
Ak je disk šišatý, napríklad po prudkom nájazde na obrubník, je možné ho v príslušnom stroji porovnať do pôvodného tvaru. Táto operácia je možné vykonať aj bez predchádzajúcich krokov.
-
Menšie praskliny či chýbajúci materiál opraví šikovný mechanik so zváračkou.
-
Opravu poškriabaných alu diskov zaistí excentrická brúska.
-
V miestach, kde nie je na zváranie priestor, nastupuje špeciálny zinkový tmel.
-
Samostatnou kapitolou je následné leštenie alu diskov. Leštenie golierov ide vykonávať ručne alebo strojovo. Na kompletné strojné leštenie celého disku potrebujete vibračný bubon so špecifickými náplňami.
-
Poslednou fázou je lakovanie alebo oprava laku alu diskov. Existujú dve technológie, ako lakovať alu kolesá. Väčšina odborníkov využíva tzv. práškovú metódu. Mokrá metóda sa využíva skôr vo veľkých výrobných závodoch. Na disk sa nanesie v prvom rade základová farba a zamieri do pece. Nasleduje nanesenie samotného laku (pigmentu) a ďalšie pečenie. Do tretice sa disk natrie bezfarebným ochranným lakom a naposledy putuje do pece. Po ochladnutí ho môžete začať používať.
Oplatí sa oprava alu diskov?
To záleží na rozsahu poškodenia a obstarávacej cene nového kola. Odporúčame poradiť sa odborníkom v autoservisu, nechať ho odhadnúť cenu opravy a porovnať ju s cenou kolies nových. Opravu kolesa oceníte najmä v prípade, že máte originálne kolesá, ktorých obstarávacia cena by bola vysoká.