Porovnanie zimných, celoročných a letných pneumatík
Letné pneumatiky
Letné pneumatiky sú optimalizované pre určité poveternostné podmienky a teploty do 7 °C. V týchto podmienkach potom ponúka maximálne pohodlie spolu s bezpečnosťou.Vzhľad letných pneumatík
Letná pneumatika má menej drážok, veľké, pevné rebrá a malú hĺbku dezénu. Vďaka tomu je pneu za miernych podmienok stabilnejšie, má dlhšiu životnosť, šetrí palivo a je menej hlučná. Za tým účelom má aj väčšie bloky dezénu.
Okrem iného má výbornú priľnavosť a podáva dobrý výkon pri zatáčaní a brzdení na suchom aj mokrom povrchu. Skrátka je dokonale prispôsobená letným podmienkam.Ako sa správajú letné pneumatiky v prevádzke?
Letné pneumatiky majú vďaka drážkovaniu a rebrám skvelú priľnavosť, najmä na suchej a mokrej vozovke. Sú tiež populárne medzi nielen medzi vodičmi vyznávajúcimi športovú jazdu, ale aj medzi tými z vás, čo sa chcú jednoducho a bezpečne dostať z bodu A do bodu B.
Letné pneu si v teplých podmienkach vedú výborne v zákrutách a pri prudkých zmenách smeru. V mokrých podmienkach potom vďaka odtokovým drážkam bráni vzniku akvaplaningu.Vďaka lepšiemu správaniu pri brzdení, ovládateľnosti a priľnavosti si stále zachovávajú vysokú úroveň pohodlia. To všetko pri zachovaní nízkej hlučnosti pri odvaľovaní. A nižší hluk pri odvaľovaní často tiež znamená nižšiu spotrebu paliva vďaka menšiemu valivému odporu.
Môžem kombinovať zimné a letné pneumatiky?
Dôrazne neodporúčame používať na vozidle súčasne rôzne typy pneumatík. Dôvodom je predovšetkým skutočnosť, že každý typ pneumatiky sa chová odlišne.Pri kombinácii letných a celoročných alebo zimných pneumatík môže napríklad predok alebo zadok vášho vozidla „ustreliť“ v závislosti od toho, na akom povrchu idete a na ktorej náprave sú ktoré pneumatiky namontované. To isté platí pre otázku, či je možné kombinovať letné pneumatiky s celoročnými.
Zimné pneumatiky
Zimné pneumatiky sú určené na použitie v chladnom podnebí, kde hrozí poľadovica a snehová pokrývka. V zime sú zimné pneumatiky najbezpečnejším možným obutím, pretože sú na túto ročnú dobu určené.
V niektorých krajinách sú dokonca zimy také chladné, že je používanie zimných pneumatík z bezpečnostných dôvodov nariadené príslušnými predpismi. Než sa teda rozhodnete, aké pneumatiky zaobstarať, overte, či pre vás nie sú zimné pneumatiky povinné.
Vo väčšine európskych krajín dokonca existuje povinnosť používať zimné pneumatiky v zimnom počasí. Existujú síce teplejšie oblasti ako Španielsko a Portugalsko, kde je možné jazdiť na letných pneumatikách celý rok, ale Slovensko medzi tieto výnimky rozhodne nepatrí.
Vzhľad zimných pneumatík
Zimná pneumatika poskytuje výbornú priľnavosť v chladnom počasí. Zimné pneumatiky musia byť zo zákona označené, buď alpským symbolom 3MPFS, alebo starým symbolom M+S.
Vo vyspelých krajinách sa však uznávajú ako zimné iba pneu so symbolom 3MPFS (hora s vločkou). Táto povinnosť bude čoskoro aj na Slovensku.
Správanie zimných pneu v prevádzke
Vďaka svojej zmesi prispôsobenej zimným podmienkam poskytujú zimné pneu vynikajúcu priľnavosť pri teplotách pod 7 °C. Na rozdiel od celoročných alebo letných pneumatík tiež zostávajú funkčné aj v tomto teplotnom pásme.
Hrany zimných pneu prinášajú vyššiu priľnavosť na snehu. Ďalší faktor pre lepšiu priľnavosť na snehu sú ich lamely. Zachytením snehu v lamelách sa zlepší priľnavosť, pretože sneh najlepšie drží práve na snehu. Lamely taktiež umožňujú lepšiu trakciu na ľadovom povrchu a lepšiu ovládateľnosť.V lete na zimných pneumatikách nejazdite
Preto by ste rozhodne nemali používať zimné pneumatiky v lete. Napr. brzdná dráha na zimných pneumatikách v lete bude až o 20 % dlhšia oproti letným pneu rovnakého výrobcu. Jazda bude tiež menej pohodlná kvôli hlučnosti a zníži sa stabilita vo vysokých rýchlostiach.
Celoročné pneumatiky
Celoročné pneumatiky celkom dobre fungujú v každom ročnom období. Ale majú svoje muchy. V nasledujúcej časti sa pozrieme na vlastnosti celoročnej pneumatiky a ich výhody a nevýhody.
Vzhľad celoročných pneumatík
Celoročné pneumatiky majú behúň s niekoľkými „pevnými blokmi“. Tie sú klasicky usporiadané do tvaru dvojitých šípok.
Celoročné pneumatiky majú oproti zimným dlhšiu životnosť behúňa vďaka použitej tvrdšej zmesi. Ich zmes však nie je taká „tvrdá“ ako zmes letných pneumatík. Životnosť behúňa je preto v porovnaní s letnými pneumatikami rovnakého výrobcu obvykle kratšia.
Celoročné pneumatiky môžu byť označené jednou alebo dvoma značkami indikujúce ich výkonnosť v zime: Staré označenie je M+S (Mud + Snow, teda Blato + Sneh), čo znamená, že fungujú obstojne na oboch týchto povrchoch. Tento symbol však nie je certifikovaný a výrobca ho udáva bez regulácie a niektoré štáty už M+S pneu berú ako nespôsobilé na zimnú prevádzku.
Certifikovaný je však symbol hory s vločkou (3PMSF – „Peak Mountain Snow Flake“, teda 3 horské vrcholy a snehová vločka). Napr. v Nemecku a ďalších vyspelých krajinách sú v zime uznávané iba zimné a celoročné pneu s 3PMSF certifikátom. Čoskoro však bude povinnosť v zime používať pneu s horou s vločkou aj na Slovensku. Preto dôrazne odporúčame kupovať celoročné pneumatiky s označením 3PMSF.
Správanie celoročné pneu v praxi
Celoročné pneumatiky ponúkajú skôr kompromis medzi letnými a zimnými pneumatikami. Stále dobre fungujú pri ľahkom snežení a súčasne poskytuje dobrú priľnavosť za sucha aj za mokra. Celoročky sú skvelou voľbou pre mierne podnebie a vodičov, ktorí sa väčšinu času pohybujú v mestských oblastiach a zároveň nejazdia ročne veľký objem kilometrov.
Vždy záleží aj na konkrétnom výrobcovi a dezéne. Niektoré celoročné pneumatiky sa chovajú viac ako letné pneu, iné sa naopak blížia viac zimným pneumatikám.
Celoročné pneumatiky teda nie sú pre nižšie teploty a vidiecke alebo horské oblasti s častým snehom a mrazom ideálnou voľbou. Pre extrémne zimné podmienky sa skrátka celoročné pneu nehodia, pretože pri brzdení a zatáčaní si logicky nevedú tak dobre ako zimné pneumatiky. To isté platí pre extrémne vysoké teploty v lete. V ovládaní a priľnavosti na extrémne suchej a teplej vozovke nemôžu konkurovať letným pneumatikám.