Aký tlak udržiavať v pneumatikách?
Zlým tlakom v pneumatikách si môžete spôsobiť defekt na pneumatike. Pritom tomu je možné jednoducho predchádzať. Aký je ale správny tlak v pneumatikách pre vaše vozidlo a kde nájdete tabuľku s hustením pneumatík?
Kde nájdete tabuľku hustenia pneumatík?
Tlak v pneumatikách udáva výrobca vozidla. Správnu hodnotu tlaku nájdete na štítku, ktorý je nalepený na viečku nádrže alebo na stĺpiku dverí vodiča. Niekedy môže byť aj na poistkovej skrinke. Okrem toho nájdete informácie o správnom tlaku aj na internete, a to na stránkach výrobcu vášho auta. U väčšiny osobných automobilov sa pohybuje tlak v pneumatike okolo 2,3 baru pri štandardných jazdných podmienkach.
Správny tlak hustenia pneumatík
Správne hodnoty pre hustenie pneumatík sú individuálne, preto odporúčame sa pozrieť na stránky výrobcu a daného modelu, alebo priamo na štítku s tabuľkou hustenia pneumatík. Ten sa obvykle nachádza buďz vnútornej strany krytu palivovej nádrže, alebona dverách u vodiča. Každopádne ju nájdetev manuáli výrobcu vozidla.
Prezrite si tabuľku od Continental, ktorá obsahuje údaje o správnom tlaku pre viac ako 700 vozidiel od 42 výrobcov.
Merajte tlak pravidelne
Meranie tlaku odporúčame vykonávať raz mesačne. Najlepšie pred jazdou, za studena. Ideálna teplota vzduchu na meranie tlaku je 20 °C. V letných horúčavách alebo zimných mrazoch je potrebné počítať s odchýlkou spôsobenou zmenou teploty. Ďalšou možnosťou je zmerať tlak asi 20 minút po jazde.
Zlým tlakom v pneumatikách si tiež môžete spôsobiť defekt na pneumatike.
Riskujete bezpečnosť jazdy a znižujete komfort
Podhustením pneumatiky dochádza k strate priľnavosti pneu, pretože veľký tlak na bočnice spôsobuje to, že stredová časť dezénu sa začína ohýbať smerom dovnútra. Pneumatika tým stráca potrebnú kontaktnú plochu s vozovkou a vozidlo sa stáva oveľa menej ovládateľné. Podhustené pneu na prednej náprave spôsobujú nedotáčavosť, zatiaľ čo podhustené pneumatiky na zadnej náprave spôsobujú pretáčavosť vozidla.
Prehustená pneumatika je teda deformovaná opačným smerom. Stred dezénu je vytláčaný vzduchom a dochádza tak k tomu, že krajnej časti dezénu strácajů kontakt s vozovkou. Jazda či už s prehustenou alebo podhustenou pneu je nekomfortná ale hlavne sa stáva viac nebezpečnou.
Správne hustenie pneumatík
Dofúknutie pneumatík je ideálne vykonávať za studena. To v praxi znamená, že auto aspoň 3 hodiny pred nafukovaním pneumatík nepoužívate, alebo prejdete vzdialenosť kratšiu ako 1,6 km. Ak sú vaše pneumatiky zahriate prevádzkou, treba pri dofúknutie pneumatík pripočítať k odporúčanému tlaku 0,3 baru.
Hustenie pneumatík v zime
Mrazivé teploty majú na pneumatiky priamy vplyv. So zníženou vonkajšou teplotou klesá aj tlak vzduchu v pneumatikách. Skontrolujte tlak hustenia vašich pneumatík vždy raz za mesiac av prípade potreby pristúpte kdofúknutie pneumatiky.
Pri hustenie zimných pneumatík treba dávať pozor na teplotu. Pokiaľ pneumatiky hustíte v garáži, kde je teplota nad nulou (napr. 18 °C), zatiaľ čo vonkajšia teplota je pod nulou (napr.: -2 °C, teda rozdiel je 20 °C medzi vnútornou a vonkajšou teplotou), odporúčame k hodnote tlaku hustenia odporúčané výrobcom pridať 0,2 baru. Ak upravujete tlak hustenia vašich pneumatík vonku (napríklad pri čerpacej stanici), dodržujte hodnoty odporúčané výrobcom.