Z akých častí sa skladá pneumatika?
.jpg.aspx)
Behúň
Behúň pneumatiky je horná vrstva pneu, ktorá je v kontakte s vozovkou. Jeho úlohou je zabezpečiť dostatočnú priľnavosť k vozovke, odolávať opotrebovaniu a chrániť vnútornú kostru pred nárazmi. Behúň je vyrobený z gumy s rôznymi prísadami, ako sú sadze, síra alebo kremík. Tvar a vzorka behúňa sa líši podľa typu pneumatiky (letné, zimné, terénne) a ovplyvňuje jazdné vlastnosti, ako sú brzdná dráha, valivý odpor alebo hlučnosť.
Rameno pneumatiky
Rameno pneumatiky je malý zošikmený okraj, ktorý spája behúň a bočnicu. Rameno slúži na rozloženie síl medzi behúňom a bočnicou a zabraňuje deformácii pneumatiky pri zatáčaní alebo brzdení. Rameno je vystužené textilnými alebo oceľovými kordmi.
Bočnice pneumatiky
Bočnice je veľmi odolná časť spájajúca pätku pneumatiky s behúňom, resp. ramenom. Bočnice chránia pneumatiku pred poškodením spôsobeným nárazom na obrubník alebo inú prekážku. Bočnica tiež znižuje tepelné namáhanie pneumatiky tým, že pohlcuje časť energie vzniknutej pri deformácii pneumatiky. Bočnica je vyrobená z gumy s vysokou elasticitou.
Kostra pneumatiky
Kostra je vnútorné vystuženie pneumatiky, ktoré určuje jej tvar a pevnosť. Kostra sa skladá z niekoľkých vrstiev kordov (vlákien) z textílie, ocele alebo iných materiálov. Kordy sú usporiadané do uhla vzhľadom k osi pneumatiky. Podľa toho sa rozlišujú diagonálne a radiálne pneumatiky.
- Diagonálne pneumatiky majú kordy usporiadané do uhla okolo 45 stupňov a sú a pevnejšie. Zároveň však majú horšie jazdné vlastnosti ako radiálne pneumatiky. Používajú sa u niektorýchmotoriek a pri poľnohospodárskej technike, prípadne u veteránov.
-
Radiálne pneumatiky majú kordy usporiadané do uhla okolo 90 stupňov a sú mäkšie. Majú lepšiu priľnavosť, odpruženie a úspornosť ako diagonálne pneumatiky. Používajú sa primárne pri osobných a dodávkových vozidlách.
Pätky pneumatiky
Pätky sú časti pneumatiky, ktoré sa pripevňujú k ráfiku. Zaisťujú pevné spojenie medzi pneumatikou a diskom. Ich úlohou je teda brániť vysunutiu pneumatiky z pneu ráfika pri zatáčaní alebo brzdení. Pätky sú vyrobené z gumy s vysokou pevnosťou.
Pätné lano
Pätné lano je oceľový krúžok, ktorý je umiestnený vo vnútri pätky pneumatiky. Jeho úlohou je udržať pätku v kontakte s ráfikom a zabrániť jej roztiahnutiu alebo zmršteniu. Pätné lano je obalené gumou, ktorá chráni kordy pred koróziou.
Ďalej by vás mohlo zaujímať:
Ďalšie články v aktualitách


