Aký je správny tlak v pneumatikách nákladných vozidiel?
Dôležitým aspektom pre bezpečnú a ekonomickú jazdu je u nákladných automobilov správny tlak v pneumatikách. Prečítajte si, čo by ste mali vedieť o tlaku v nákladných pneumatikách. Dozviete sa tu, prečo nie je dobré mať podhustené, ale ani prehustené nákladné pneumatiky a aký vplyv má správny tlak na životnosť nákladných pneu a na spotrebu paliva.
Na aký tlak nafúkať nákladné pneumatiky?
Správny tlak pneumatik v nákladných automobiloch je dôležitým aspektom, preto by ste ho mali pravidelne kontrolovať. Nákladiaky sú vystavené mimoriadne náročným podmienkam vo forme dlhodobej prevádzky a veľkého zaťaženia. Nie všetci vodiči si bohužiaľ uvedomujú, že nákladné pneumatiky sú pri stovkách najazdených kilometrov vystavené obrovskej záťaži.Kde nájsť správny tlak v pneu pre kamióny?
Informácie o optimálnom tlaku v nákladných pneumatikách nájdete najčastejšie vo forme tabuľky:
- na dverách kabíny nákladiaka
- na viečku palivovej nádrže
- v servisnej klížce k vozidle
Optimálny tlak v nákladných pneumatikách sa obvykle pohybuje medzi 5,5 a 9 barmi. Je veľmi dôležité dodržiavať hodnoty uvedené v dokumentácii k vozidlu. Okrem toho je nutné pravidelne kontrolovať tlak v rezervných pneumatikách, na čo väčšina vodičov zabúda.
Prečo je dôležitý správny tlak v nákladných pneumatikách?
Správny tlak v nákladných pneumatikách ovplyvňuje tieto dôležité aspekty:
- jazdné vlastnosti a bezpečnosť jazdy
- spotrebu paliva
- výdrž pneumatík
Čo hrozí pri podhustených pneu pre nákladné vozidlá?
- zvýšená spotreba paliva (až 0,5 l na 100 km)
- nerovnomerné opotrebenie pneumatík
- prehrievanie pneumatík (zníženie životnosti pneu)
- zvýšené trenie gumy o disk (zníženie životnosti či poškodenie pätky pneu)
Čo hrozí pri príliš vysokom tlaku v nákladných pneumatikách?
- rýchlejšie opotrebenie zavesenia kolies
- horšie tlmenie nerovností
- skrátená životnosť nákladných pneu
- väčšia náchylnosť prerazenia či prepichnutia pneu
Ako merať tlak v nákladných pneumatikách?
Tlak v pneumatikách pri nákladných automobiloch by ste mali pravidelne kontrolovať. Slúži na to tlakomer (manometer), Ktorý stojí pár stoviek. Každopádne je dobré merať tlak v pneumatikách za studena.
Pri tej príležitosti rovno skontrolujte technický stav pneumatík (zmerajte výšku dezénu nákladných pneu, okom skontrolujte prípadné poškodenie). Meranie zahriatych pneumatík môže ukazovať vyšší tlak (asi o 1,5 baru) ako je ten skutočný.
Ako často merať tlak v nákladných pneumatikách?
Za normálnej prevádzky kontrolujte u pneu pre nákladné vozidlá tlak aspoň raz mesačne. Pokiaľ jazdíte kamiónom dlhej zahraničnej cesty, mali by ste tlak merať pred každým turnusom. Pri montáži novej pneu skontrolujte jej tlak ešte 24 hodín po vykonaní montáže.