Ako zabehnúť nové auto?
Parkuje vám v garáži nové auto a premýšľate, ako zabehnúť auto tak, aby vám vydržalo čo najdlhšie? V tomto článku nájdete užitočné tipy a triky, na čo si dať pozor a čomu sa vyhnúť pri zábehu nového auta. Tak poďme na to.
Musíte nové auto zabehnúť? Stane sa niečo, ak to neurobíte?
Krátka odpoveď znie nie a pravdepodobne nie. Zabehnutím nového motora môžete eliminovať potenciálne budúce problémy: horší výkon, vyššiu spotrebu oleja alebo vyššiu spotrebu paliva. Nové auto si nekupujete každý týždeň, takže proces zábehu je jednorázová záležitosť, ktorá vám z dlhodobého hľadiska bude prínosom, najmä pokiaľ ide o potenciálne výdavky na servis.
Dôležitým faktorom sú tolerancie dielov. Automobil je zložitá zostava s veľkým počtom pohyblivých častí, ktoré si musia na seba nejaký čas zvykať, aby mohli poskytnúť optimálny výkon. V tomto porovnaní majú elektromobily, v ktorých je menej pohyblivých častí, jednoznačnú výhodu.
Image by peoplecreations on Freepik
Pred desiatkami rokov bol zábeh povinnosťou, ktorá trvala celé mesiace. Mnohí z vás si určite pamätajú na ceduľku s nápisom "V zábehu", ktorá sa dávala k novým autám. Dnes je vďaka modernému výrobnému procesu v automobilkách pravdepodobné, že sa autu nič nestane, ani keď nebude dôkladne zabehnuté. Vaša ohľaduplnosť počas prvých kilometrov sa vám jednoznačne vyplatí. Na čo si teda dať pozor?
Ktoré časti sú citlivé na prvé kilometre? Ako sa k nim chovať?
Motor
Po naštartovaní nezahrievajte motor na voľnobeh. Lepšou možnosťou je zahriať motor normálnou jazdou v premávke. Pri jazde v premávke neprekračujte ¾ dostupného rozsahu otáčok. V ideálnom prípade udržiavajte motor v strede spektra, aby ste sa vyhli vysokým otáčkam. Neodporúča sa ani zbytočné podtáčanie motora.
Pneumatiky a brzdy
Ako zabehnúť nové brzdy a ako správne brzdiť? Počas prvých kilometrov brzdite konštatne tak, aby si dosadacie plochy brzdových doštičiek a kotúčov navzájom sadli. Brzdenie v kratších intervaloch zabezpečí dostatočné dochladenie. Aj pneumatiky nového vozidla potrebujú čas na zábeh. Počas prvých stoviek kilometrov nemajú najlepšiu možnú priľnavosť, preto opatrná a prevdídavá jazda je na mieste. Moderné autá už samé kontrolujú tlak v pneumatikách, ale pred prvou jazdou je dobré tlak skontrolovať a prípadne upraviť.
Ideálnou voľbou je dlhšia trasa bez prudkých stúpaní a klesaní, aby ste zbytočne nezaťažovali motor a brzdy. Jazda s prívesom tiež predstavuje zvýšenú záťaž pre motor. Počas prvých tisíc kilometrov sa preto neodporúča jazdiť s prívesom.
Image by freepik
Prevodovka a tlmiče
Pri prvom preraďovaní sa vám môže zdať, že prevodovka je nepresná a tuhá. Nové prevody sú hlučnejšie a pre ideálnu funkciu sa musia opotrebovať. Rovnaký pocit môžete mať aj pri tlmičoch. Nové tlmiče majú veľké trenie a pre správnu funkciu sa musia "rozchodiť". Tlmiče sa vám "rozchodia" skôr na okresnej ceste s horšou kvalitou ako na diaľnici s novým asfaltom. Striedanie tempa je dôležité pre ideálne zabehnutie komponentov. Jazda pri rôznych rýchlostiach a otáčkach zabezpečí rôzne tepelné zaťaženie komponentov a ich lepšie zladenie.
Čo sa oplatí skontrolovať alebo vymeniť?
Nové vozidlo má množstvo dielov pokrytých rôznymi ochrannými nátermi a vrstvami. Tieto vrstvy sa musia postupne "vypáliť", čo môže v niektorých prípadoch znamenať zápach spáleniny. V tomto prípade netreba podliehať panike, zápach po prvých desiatkach kilometrov vyprchá. Pre prípad núdze a pocit bezpečia sa odporúča zaobstarať si do auta hasiaci prístroj.
Image by Drazen Zigic on Freepik
Za hodnotu potrebnú pre zábeh nového motora sa vo všeobecnosti považuje najazdených 2 000 kilometrov. Počas tejto doby preventívne skontrolujte prevádzkové náplne. Po zábehu sa odporúča vymeniť olej a olejový filter. Pri výmene oleja sa poraďte s odborníkom v autoservise. Teraz vám už nič nebráni využívať celý rozsah otáčok a užívať si dynamiku vášho nového vozidla. Nezanedbávajte základnú údržbu vozidla ani po jeho zábehu. Mnohé z týchto úkonov môžete vykonať sami v garáži so základným vybavením.
Prajeme vám veľa šťastných kilometrov.