Vyhľadávanie

Rezerva do auta: Vyplatí sa, alebo sú lepšie alternatívy?

Asi už ste to niekedy zažili. Ste na ceste, možno sa ponáhľate, a zrazu to príde - defekt pneumatiky. Či už idete na dovolenku, do práce alebo len tak na nákupy, mať v aute pripravenú rezervu môže znamenať značný rozdiel medzi malým zdržaním a veľkými komplikáciami. Preto sa pozrieme na to, ako to vlastne s rezervou je. Predstavíme si rôzne typy rezervných kolies aj to, či náhodou neexistuje nejaká lepšia varianta. Zistíme tiež, ako sa o rezervné koleso starať alebo ako veľmi je rezervné koleso (ne) povinné.
Image by Freepik 

Ako je to s tou povinnosťou?

Čo patrí do základnej výbavy auta asi všetci vieme – trojuholník, reflexná vesta, lekárnička – poznáme to. Rezervné koleso tam však už nejakú dobu nenájdeme.

Vyhláška, ktorá tieto veci upravuje však stanovuje, že musíte mať v aute prostriedky, s ktorými si dokážete poradiť s prípadným defektom pneumatík. Či teda rezervu vziať, alebo nie, bude záležať na tom, aký druh klasických pneu používate, či dokážete koleso sami vymeniť alebo opraviť, alebo ste sa poistili asistenčnou službou.

Vyhláška tiež presne špecifikuje podmienky, za ktorých rezervné koleso naozaj mať nemusíte. Platí to ak:
  • Jazdíte na RUNFLAT pneumatikách, ktoré dokážu pokračovať v jazde aj pri strate tlaku alebo pri defekte. Prečítajte si, ako dojazdové RUNFLAT pneumatiky fungujú, a aké sú ich podmienky použitia, i výhody a nevýhody.
  • Máte v aute vybavenie na opravu pneumatík (tmel, sadu na opravy, sprej). V tomto prípade sa však nezaobídete bez kompresora alebo nádoby s tlakovým vzduchom.
  • Doložíte zmluvu, ktorá vám zaisťuje nonstop asistenčnú službu na výmenu alebo opravu pneumatiky. 
Giticontrol-288.png
Letná pneumatika GITI GitiControl 288 s Runflat technológiou.

Aké sú 3 typy rezerv?

1. Dočasné rezervné koleso

  • je menšie a ľahšie ako to štandardné. Je ideálne pre úsporu miesta a hmotnosti, ale má svoje obmedzenia. Nedôjdete s ním ani ďaleko ani rýchlo, dojazd na rezervu je s tou dočasnou väčšinou obmedzený na 80 km a rýchlosť by nemala presiahnuť 80 km/h. Je tak fajn iba na núdzové situácie.

2. Plnohodnotné rezervné koleso

  • je identické s ostatnými kolesami vášho auta. Pokiaľ defektné koleso vymeníte za plnohodnotné, môžete v kľude pokračovať v ceste. Toto koleso vám však v aute zaberie oveľa viac miesta a pridá na váhe. Väčšina áut má však stále na rezervu špeciálny priestor, napr. rezerva pre Škodu Octavia 3 alebo pre Peugeot 206 je väčšinou schovaná pod dnom kufra (prípadne je pod autom špeciálny držiak rezervy), takže toho aj napriek rezerve celkom dosť naložíte. Pamätajte aj na základné vybavenie, ktoré budete potrebovať, a to hever.

3. Sety na opravu pneumatík

  • sú často súčasťou nových áut, ktoré už klasickú rezervu či dojazdové koleso nemajú. Sú alternatívou ku klasickým kolesám, ich použitie však záleží aj na vašej zručnosti. Sady väčšinou obsahujú tesniaci tmel a kompresor, ktoré vám umožnia opraviť menšie prerazenie pneumatiky a dôjsť do servisu. Výhodou je samozrejme úspora miesta. Nevýhodou potom to, že väčšie poškodenie (napríklad prasklinu na boku pneumatiky) s tým nemáte šancu opraviť. 
high-angle-young-female-mechanic-working-1.jpg
Image by Freepik 

Údržba rezervných kolies

Bez ohľadu na to, ktorý typ rezervy preferujete, je dôležité udržiavať ich v dobrom stave. Pokiaľ si vyberiete dojazdové/štandardné koleso, pravidelne kontrolujte jeho tlak. Pri sete na opravu potom môžete občas omrknúť, že nie je nejako poškodený alebo že v ňom niečo nechýba. K ochrane klasickej/dojazdovej rezervy potom môžu prispieť poťahy, obaly či rôzne kryty rezervy.

Rezervné koleso, alebo set na opravu? Zázračné riešenie neexistuje

Klasické rezervné kolesá do auta síce dávno nie sú povinné, ale sú prípady, keď za ne možno budete radi. Niekedy však postačia sety na opravu. Je však len na vás, aké riešenie si vyberiete. Dôležité je pred každou cestou nepodceniť prípravu. Vedomie, že máte všetko, čo potrebujete pre prípad núdze, vám dodá kľud a umožní vám sústrediť sa na bezpečnú jazdu. Nezabúdajte tiež na pravidelnú kontrolu tlaku vašej rezervy. A pamätajte, že je lepšie byť pripravený na všetko. Prajeme bezpečnú a pokojnú jazdu!

Ďalšie články v aktualitách